Otázky a odpovědi k pobytovým sociálním službám
V životě jsou situace, kdy ani s pomocí rodiny a terénních sociálních služeb nelze zvládnout péči o blízkého v domácím prostředí. Rodina, přátelé či sami žadatelé často nevědí, na koho se mají konkrétně obrátit a jaké služby jim mohou pomoci. Jak se tedy v této situaci zorientovat a koho požádat o pomoc?
Kde získám potřebné informace?
Na webovém portálu Plzeňského kraje, v sekci/odkazu Sociální služby či od sociálních pracovníků obcí. Zde najdete druhy poskytovaných služeb.
Kde najdu, jaké sociální služby jsou v kraji poskytovány?
MPSV provozuje Registr poskytovatelů sociálních služeb (Registr poskytovatelů sociálních služeb | MPSV), ve kterém jsou uvedeny aktuální informace o sociálních službách. Vyhledávat v registru lze pomocí vyhledávače, např. dle druhu služby, místa poskytování atp. Informace o existujících službách Vám také mohou poskytnout např. sociální pracovníci obcí.
Jak mám postupovat, když jsem si vybral konkrétní domov pro seniory?
Podrobnosti najdete na webových stránkách daného zařízení, můžete se obrátit na jejich sociálního pracovníka nebo na sociálního pracovníka obce a s nimi prokonzultovat další postup.
Mohu vybranou službu/domov navštívit?
Určitě je to možné a vhodné seznámit se s konkrétním prostředím. Doporučujeme si návštěvu předem domluvit.
Kde získám žádost?
Žádosti jsou dostupné na webových stránkách konkrétního zařízení, zpravidla i s informacemi, jaké údaje jsou pro přijetí požadovány.
Kdy si mám žádost podat?
Ideálně ve chvíli, kdy cítíte, že potřebujete/budete potřebovat větší rozsah pomoci, než jaký Vám rodina či okolí může poskytnout.
Mohu si podat více žádostí do více zařízení najednou?
Počet žádostí není omezen, vybírejte ale jen ty služby, které jsou vhodné pro Vás.
Musím si žádat o službu jen tam, kde bydlím?
Žádost je možné podat do jakékoliv služby, v některých případech mohou být ale mírně zvýhodněni žadatelé, kteří bydlí v daném městě či kraji.
Jak dlouho budu čekat na vyřízení?
To je velmi různé, volné místo se může uvolnit v řádech týdnů, měsíců, ale někdy i let, záleží na typu zařízení, jeho kapacitě. Proto je vhodnější podat žádosti do více zařízení.
Kdo bude moji žádost posuzovat?
Žádosti po doručení posuzují přímo pracovníci konkrétního zařízení na základě vnitřních pravidel. Posuzuje se vhodnost služby, zdravotní stav žadatele, potřeba a rozsah péče...
Co když není volné místo?
Pokud není momentálně volné místo/lůžko, ale služba je pro Vás vhodná, budete zařazeni do evidence zájemců. Jakmile se uvolní vhodné místo, budou Vás kontaktovat sociální pracovníci ze zařízení.
Mohu si zajistit přednostní přijetí?
Přednostní přijetí zpravidla není možné, určující je aktuálnost stavu žadatele a potřeba služby. Ani obec ani Plzeňský kraj nemohou uspíšit Vaše přijetí do konkrétního zařízení.
Kolik budu za službu platit, co když nemám dostatek peněz na úhradu?
Maximální výše základních úhrad (pobyt, strava, péče) jsou dány vyhláškou. Zároveň je stanoveno, že z příjmu klienta mu musí zůstat 15% pro vlastní potřebu. V případě nedostatečného příjmu lze situaci řešit pomocí sociálních dávek. Nedostatečný příjem není důvodem k zamítnutí žádosti.
Musím mít přiznaný příspěvek na péči?
Přiznání tohoto příspěvku není základní podmínkou pro přijetí, ale může být jedním z kritérií pro posouzení potřeby péče.
Existují i služby pro mladé dospělé se zdravotním omezením?
Ano, každá služba má určené věkové rozpětí. S výběrem vhodné služby Vám může poradit sociální pracovník obce.
Nebojte se obrátit na sociální pracovníky obcí. Jsou zde pro Vás!
Autor: Dagmar Steinbachová - Plzeňský kraj
04.03.2025